En av de absolut bästa sakerna med att arbeta hos Military Work är möjligheterna som ges att besöka många branscher och träffa människorna vars vardag vi införlivar vår personal i. Alla befattningskategorier internt hos Military Work kommer återkommande i kontakt med detta – säljarna när det ska ta reda på kundens behov och konsultcheferna när de ska förstå personalens vardag. Mycket kan man få reda på via beskrivningar och hemsidor men personligen så föredrar jag att besöka verksamheterna och väljer medvetet att lägga tid på detta. En hel arbetsdag hos kunden gör att man som rekryterare får en självupplevd bild av miljön och sammanhanget som vi har fått i uppdrag att rekrytera till. Att själv ha kännedom om uppdragets vardag gör att vi kan skriva träffsäkra annonser och även ge en mer korrekt bild vid en intervju när kandidaten har frågor om uppgiften. Det ger i sin tur goda kundrelationer och verkar även som ett underlag till att förstå personalen när de väl är på plats.

Förra veckans besök hos Pågen visar precis hur viktigt detta är. Jag möter upp Tobias som är säljplanerare på Pågen i Halmstad. Tobias har en vänlig framtoning och rör sig vant i lokalerna. Han iordningsställer och plockar på sig det han behöver för dagen. Jag förstår snabbt att han är en effektiv man. Han pratar vänligt men är på väg. Känslan jag får är samma som när man kittar på sig uniform och stridsutrustning på morgonen – man är på väg för att lösa uppgift!

Pågen är inte bara ledande på att baka bröd utan är även ett av Sveriges större logistikbolag då de äger sina egna fordon. De som kör ut bröden kallas säljare. Det tar ett tag för mig att förstå hur allt hänger ihop; man kör alltså lastbil, är säljare men levererar bröd? Tobias berättar hur allt hänger ihop och varför Pågen tror att Military Work är rätt leverantör – de både har och har haft militärer anställda tidigare och det har fungerat utmärkt. Jag frågar om det möjligen är så att den personal som söker jobben till största del identifierar sig som lastbilschaufförer och det instämmer Tobias i.

-”Vi behöver personal som tycker om att träffa människor och vara bra ambassadörer för Pågen.”
 - Tobias, säljplanerare Pågen-Halmstad

Elias på Military Work i Malmö följer med Pågen under en heldag för att förstå vilken profil företaget behöver så att Military Work kan attrahera rätt deltidstjänstgörande soldater till uppdraget.

Elias på Military Work i Malmö följer med Pågen under en heldag för att förstå vilken profil företaget behöver så att Military Work kan attrahera rätt deltidstjänstgörande soldater till uppdraget.

Första stoppet är på Ica Maxi och när vi kommer in börjar jag att förstå att arbetet är väldigt mycket mer annorlunda än att köra bröd från A till B. Butikspersonalen är trevlig och man känner positiva vibbar. Vi går in med brödet på en lastpall, möter upp ansvarig person i butiken som glatt kvitterar leveransen. Därefter packar vi upp brödet och Tobias visar på tekniker som exponerar brödet på ett bra sätt och vi kollar sen datum på befintligt bröd. De som har kort datum tar vi med tillbaka. Det brödet blir sedan till jäst. Innan vi går stämmer vi av med brödansvarige om nästkommande beställning och här påminner Tobias vänligt om kommande kampanjer. Ibland kan tex Pågen och Ica centralt komma överens om en kampanj och ibland kan man göra det lokalt. Eftersom allt bröd går i retur till Pågen är det viktigt att försöka göra korrekta bedömningar på åtgången. Tobias berättar att man snabbt lär sig när det är löning, barnbidrag och högtider då det påverkar volymerna. Det är också nu jag på riktigt förstår att butikerna inte beställer bröd genom grossister som man gör med andra varor. Butikernas brödhyllor fungerar snarare som en marknadsplats för Pågens produkter där säljaren själv väljer exponering och stuvar om.  Lastbilen är bara ett transportsätt.  

-”Jag fick själv C-kortet i lumpen. Det är bara att sätta sig bakom ratten och öva på gårdsplan om man är ringrostig. Det är lättare än vad man tror att komma igång.”
 - Tobias, säljplanerare Pågen-Halmstad

Under dagen besöker vi både stora och små butiker. Personalen hälsar alltid glatt och småpratar om de har tid. Tobias menar på att det faktiskt nästan är så att det är ute i butikerna som kollegorna finns. Genomgående för arbetet är att vi alltid är igång. Vi ställer i ordning produkterna, viker ner kartonger och snyggar till samtidigt som vi pratar med personalen. Det ger känslan av att vara effektiv samtidigt som man alltid är ett uppskattat avbrott för butikspersonalen under delar av tiden man är där. I slutet av dagen får jag ta över taktpinnen och styra tempot själv. Jag blir förvånad över hur morgonens efterhandskänsla nu har svängt till en känsla av att göra rätt. Arbetsmetodiken är enkel och handdatorn är lättbegriplig men det bästa är att alla tycker att det är kul att man dyker upp!

Innan jag och Tobias skiljs åt så frågar jag hur duktig man behöver vara för att köra lastbilarna och får svaret att det lär man sig fort. Är man osäker kan man alltid köra på gårdsplanen och fråga en kollega om hjälp. Sammanfattningsvis uppfattar jag arbetet som fritt och roligt. Gillar man att vara på gång och träffa människor bör man verkligen söka arbete här. Företaget har en tydlig internrekryteringskultur och ser mycket positivt på personer som vill utvecklas inom företaget!

Elias Mibesjö
MW Malmö

Har du C-körkort och vill anmäla intresse och bli kontaktad för att jobba extra eller sommarjobba?
Klicka här för att göra en intresseanmälan!

Comment